Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Návrh a ověření badatelsky orientovaných úloh na téma Oddělování složek směsi pro žáky ZŠ
Sohar, Jakub ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
1 ABSTRAKT Bakalářská práce zpracovává problematiku badatelsky orientované výuky, a to hlavně v rámci výuky chemie pro žáky základní školy. V první polovině teoretické části se tedy věnuji vymezení úrovní BOV, její proces zařazení do výuky a vymezení pojmu IBSE (inquiry-based science education). Druhá polovina je věnována popsáním chemických postupů a rešerše publikovaných BOV námětů na oddělování směsí. Hlavním cílem následné praktické částí bylo navrhnout a ověřit nově vytvořené BOV úlohy. Celkově jsou popsané tři pokusy specificky na téma filtrace, které splňují podstatu strukturovaného bádání a jsou navrženy pro žáky, jež se s chemii a její podstatou teprve seznamují. Důležitou myšlenkou pro úlohy bylo vytvořit je tak, aby si je žáci mohli vyzkoušet i v domácím prostředím, a tím dále prohlubovali své schopnosti v bádání. Efektivitu a funkčnost samotných experimentů byla podložena vlastním provedením a kvalitativním analýzou, jež byla založena na informacích získaných z dotazníků, které jsem rozeslal učitelům chemie ze základních škol.
Včela medonosná - didaktický model pro environmentální výchovu v předškolním vzdělávání
KOŠNEROVÁ, Eva
Předkládaná bakalářská práce je zaměřená na přírodovědné vzdělávání dětí předškolního věku s cílem aplikace vzdělávacích aktivit. V úvodní části práce jsou vymezena východiska environmentální výchovy, badatelsky orientované výuky a přírodovědné gramotnosti. Je zde akcentována důležitost pobytu dětí předškolního věku ve venkovním prostředí. Hlavním úkolem této práce je předložení námětů na edukační aktivity pro předškolní vzdělávání, které jsou zaměřeny na včelu medonosnou. Každá provedená aktivita obsahuje podrobný popis činnosti, vlastní realizaci a reflexi.
Výukový program představující žákům 2. stupně základní školy činnosti spojené s rybničním hospodářstvím
ČERMÁKOVÁ, Simona
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový program představující žákům 2. stupně základní školy činnosti spojené s rybničním hospodářstvím, který byl následně ověřen žáky v praxi. Výukový program byl vytvořen na základě zpracování dvou analýz. První analýza zahrnuje téma ryby a rybniční hospodářství v učebnicích pro základní školy. Druhá analýza se týkala ŠVP vybraného vzorku základních škol v České republice. Výukový program tvoří exkurze v rybničním hospodářství, práce s pracovním listem, jehož součástí je úloha s prvky badatelského vyučování, brainstorming a tvorba myšlenkové mapy. Celý výukový program byl ověřen žáky sedmého ročníku základní školy ve Žďáře nad Sázavou v polovině března. V rybničním hospodářství vedl exkurzi místní rybář. Žáci viděli živého kapra, candáta a štiku. Rybář žákům vysvětlil, jak to na sádkách po celý rok funguje, společně jsme se podívali do rybí líhně. Pracovní list vypracovali žáci bez menších problémů. Měli k dispozici celou řadu pomůcek. Při aktivitě brainstorming jsem získala přehled o tom, co si žáci představí pod pojmem ryby a rybniční hospodářství. Na základě získaných pojmů z brainstormingu a z pracovního listu zpracovali žáci originální myšlenkové mapy. V úloze s prvky badatelského vyučování žáci zjistili, jak funguje plynový měchýř ryb. Výukový program je v praxi funkční a využitelný v regionu Žďárska. Po úpravách je možné ho realizovat i v jiných regionech republiky.
Pobytové stopy živočichů jako námět pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ
ŠINDELÍŘOVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se zabývá badatelsky orientovaným vyučováním v hodinách přírodovědy a prvouky. Pokouší se ukázat žákům, že zvířata mají vlastní stopy, které po sobě zanechávají, a že díky těmto stopám lze zjistit sled událostí, co se zde událo. Cílem práce je tedy přehledně vymezit stopy živočichů, které můžeme v přírodě najít a následně zavést do praxe, kdy si žáci tyto stopy zkusí sami najít a pracovat s nimi v rámci bádání. Práce ukazuje, jak jsou žáci schopni úlohy řešit různými způsoby, a jak o úlohách přemýšlejí. Na závěr by práce měla ukázat, jak lze bádání o pobytových stopách zakomponovat do běžné školní výuky a obohatit tak žáky o další poznání. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vymezení pojmu badatelsky orientovaného vyučování (BOV) a je zde rozebráno, jaká je úloha žáka a učitele. Dále se zde diplomová práce zabývá pobytovými stopami, jako takovými a je zde doplněna i o mezipředmětové vztahy. Praktická část obsahuje pracovní listy, které byly stvořené pro účely bádání s žáky na základní škole a dále vyhodnocení žáků, jak se jim v bádání dařilo. Diplomová práce obsahuje i další pracovní listy, které s žáky provedeny kvůli nedostatku času nebyly. Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S.
Rostliny jako modelové organizmy pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ
JINDROVÁ, Aneta
Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování (nejen) přírodovědných předmětů. Na 1. stupni základní školy je příležitostí pro rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků. Diplomová práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Řešení práce je realizováno ve čtyřech krocích. V prvním kroku je analyzováno učivo a obsah vybraných učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, ve druhém kroku je představena vzdělávací nabídka, v dalším kroku je provedeno ověření navržené vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení badatelských úloh a kreativity žáků. V posledním kroku jsou vyhodnoceny výsledky šetření a interpretována získaná data. Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S.
Rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání
Příhodová, Karolína ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Badatelsky orientovaná výuka je konstruktivistická forma výuky, kdy žákovi není látka předávána pouze pasivně, ale žák je aktivně zapojen do řešení problematiky. V roli výzkumníka vyslovuje hypotézy, provádí experimenty a činí závěry. Hlavním cílem této práce bylo zjistit rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání na 2. ZŠ Dobříš. Práce byla rozdělena do tří částí. V úvodu teoretické části bylo cílem přiblížit čtenářům badatelsky orientovanou výuku v hodinách biologie na druhém stupni a charakteristiku pojmů. Praktická část byla zaměřena především na pozorování a zhodnocení rozvoje dovednosti plánovat postup na již vytvořených námětech pro BOV. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků je schopna správně formulovat postup u dané úlohy a zbytek je schopna vytvořit částečný postup anebo žádný. Bylo by tedy vhodné se zaměřit na prohlubování znalostí a praktických dovedností v badatelsky orientované výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Badatelsky orientovaná výuka, bádání, tvorba postupu, biologie
Využití systému PASCO v alternativních typech výuky
MARTÍNEK, Jiří
Bakalářská práce se zabývá charakteristikou dvou alternativních přístupů ke vzdělávání - začít spolu, Daltonská škola, dále se zmiňuje o badatelsky orientované výuce a v souvislosti s ní o PASCO měřícím zařízení. Srovnává metody klasické výuky a bádání, stanovuje jejich pro a proti. Praktická část nabízí 15 praktických úloh měření s PASCEm.
Členovci jako modelový taxon v učení o přírodě na 1. stupni ZŠ
TŮMOVÁ, Jana
Tato diplomová práce se zabývá kmenem členovců jako vhodným modelovým taxonem v učení o přírodě na 1. stupni. Didaktická analýza využití tohoto živočišného kmene osvětluje důvody, proč využívat ve výuce přírodovědy právě členovce a uvádí konkrétní charakteristiky a projevy živých organismů, které je na nich možné demonstrovat. Druhá část literárního přehledu předkládá postavení učení o přírodě v Rámcovém vzdělávacím programu a zastoupení členovců v učivu českých učebnic prvouky a přírodovědy. Součástí diplomové práce je soubor nově vytvořených úloh určených pro žáky 1. stupně základního vzdělávání s využitím vybraných zástupců členovců. Uvedené úlohy využívají metod přímého studia přírody a prvků soudobě populárního badatelsky orientovaného vyučování.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.